donderdag 16 september 2010

De man in het pak en andere verhalen

Beste lezers, het heeft even geduurd, maar hier ben ik weer met een lange update. In ieder geval dat hoop ik want er zijn toch al wel enkele dagen verstreken sinds mijn laatste bericht.
Op de vrijdag werd ik gevraagd op met nog wat anderen personen van mijn huis naar het paleis van de keizer te gaan in Kyoto. Daar echter aangekomen, kon helaas slechts 1 van ons naar binnen, omdat de rest, waaronder ik, allen ons Japanse paspoort bij ons hadden en het toevallig net een dag was dat alleen buitenlanders werden toegelaten, dus ik heb helaas niks meegekregen van dit gebeuren, maar ik zal zeker op een later tijdstip nog eens deze tempel bezoeken. voor meer informatie. De rest van de dag heb ik me gewoon vermaakt met de mensen van het huis en werd ik uitgenodigd om naar het Noh theater te gaan.
Op de zaterdag moest ik vroeg opstaan om naar het Noh theater te gaan. De toegang was die dag gratis, omdat het een herdenking was van een belangrijk persoon. Op deze dag zouden amateur en enkele professionele acteurs een optreden geven. Helaas kwamen we er later pas achter dat er geen theater in voor zou komen, maar alleen de zang en muziek, wat voor een korte periode wel leuk was, maar op de lange termijn klonk alles hetzelfde in mijn horen. Ik heb hier nog een kort filmpje van gemaakt wat ik zal proberen up te loaden. Wat later op de dag ben ik naar Osaka geweest waar ik wat drankjes heb genuttigd, maar verder eigenlijk niks bijzonders heb gedaan.
Op de zondag heb ik niks gedaan en ben ik op tijd naar bed gegaan, omdat ik de volgende ochtend werd verwacht voor mijn introductie colleges. Aangekomen in de zaal, zag ik vooral veel Aziaten en ik denk dat ongeveer 50% uit China komt, 15% uit andere Aziatische landen en de rest uit vooral Amerika en in mindere maten Europa. We maakten als eerste een toets om het niveau te bepalen, wat mij zeer matig afging en daarna kregen we nog wat meer informatie over de universiteit. Die avond heb ik nog een verjaardag gevierd van iemand uit het huis.
Op de dinsdag had ik een kort interview over de methodes en materialen, die ik had gebruikt in Leiden. Dit was eigenlijk niet heel erg bijzonder en in de middag had ik een soort rondleiding, welke ook vrij saai was, maar gelukkig ging ik die middag nog naar Kobe, waar een aantal mensen van mijn huis op me zaten te wachten en toen hebben we Kobe bekeken. Vooral de haven is heel erg mooi bij de schemering. Hierna hebben we erg lekker gegeten in China Town, wat zeker een aanrader is voor iedereen, die Kobe zal bezoeken.
Woensdag had ik weer eerst wat saaie introductie colleges, onder andere over de bibliotheek en die middag had ik de openingsceremonie. Omdat ik mijn pak had meegenomen leek mij dit de ideale situatie deze eens aan te trekken, sinds lange tijd, en nadat ik hulp had gevraagd met de stropdas, zat het pak me als gegoten. Toevallig paste mijn stropdas en overhemd, beide paars, goed bij de kleur van Doshisha, welke ook paars is. Aangekomen bij de ceremonie, bleek ik de enige in pak, dus dat vond ik wel erg grappig. Bij de ceremonie hebben we vooral geluisterd en eventjes gezongen. De Doshisha Universiteit heeft namelijk een paar liederen, welke zijn te beluisteren op Youtube. 's Avonds heb ik met twee mensen uit Leiden gegeten in een restaurant genaamd, Sweets Paradise, waar je onbeperkt taart en een paar andere dingen kan eten, nogal een gekke plek.
Vandaag heb ik als eerste me laten registeren in Kyoto en mijn verzekering afgesloten, wat nogal lastig bleek, omdat ik blijkbaar in Oita stond geregistreerd, maar als het goed is, is alles nu goed. Verder heb ik het resultaat van mijn toets terug gehad en ik zit in een wat lagere intermediate klas, dan ik had gehoopt, dus ik zal hard moeten studeren.
Verder ben ik nog uitgenodigd voor een voetbalteam in Osaka, en omdat ik heel erg veel zin heb om te spelen (ik heb nog geen cirkel (een soort club) gevonden), ga ik daar misschien wel even spelen en anders dit weekend ook met wat buitenlanders, waarvoor ik ook ben uitgenodigd. Ik hoop binnenkort foto's en filmpjes op het webblog te zetten en ook misschien wat stukjes over dingen in Japan, dus niet in het bijzonder over mijn belevenissen.

1 opmerking: