vrijdag 24 september 2010

Het moment van de Schoen

Inmiddels ben ik nu al 3 weken in Japan en ik heb de meeste zaken rond, wat heel erg fijn is, want dat geregel kost echt heel veel tijd. Vorige week vrijdag werd elke student van mijn universiteit door de x-ray gehaald om te bekijken of ze gezonden longen hadden, denk ik. Gelukkig was ik een van de eerste daar, want de rij was nogal lang. 's Avonds heb ik gezellig wat gegeten en gedronken bij een yakitori tentje hier in de buurt. Hier heb ik wat dingen gegeten, die voor de meeste mensen niet echt alledaags zijn. Het concept van yakitori is een soort sate van kip, dus aan een spiesje wordt vlees geprikt en dan gebakken. Bij deze zaak hadden ze echter ook rundvlees en we genoten van het hart, lever, de tong en de maag van het dier. Samen met wat Japanse drank, was dit een zeer geslaagde avond.
Op de zaterdag heb ik de stad een beetje beter leren kennen, en ik ben nu redelijk bekend met de grote straten vlakbij mijn huis. In de stad zijn veel plaatsen om te eten, drinken en ook erg veel karaoke.
Zondag ben ik naar enkele tempels geweest in het westen van Kyoto. De eerste tempel had enkele mooie beelden en tuinen en werd volgens mij gesponsord door Japanse rijstwijn, gezien het pittoreske sake-museum wat er naast stond. Na deze tempel gingen we naar de sprinkhanen tempel. Een tempel, die veel en veel te commercieel was en eigenlijk was er niks leuks aan behalve het geluid van de sprinkhanen, die daar werden gekweekt. Als laatste tempel bezochten we een bamboo-tempel. Van deze tempel heb ik het meest genoten. Je kon in een huis, en daar op de veranda genieten van de mooie tuin en ik kon daar even helemaal tot rust komen. Die avond heb ik ook zeer veel en lekker gegeten bij een restaurant waar je onbeperkt sukiyaki en shabu shabu kon eten. Het lijkt erg op vleesfonduen, maar dan ook met groente erbij.
Maandag was een nationale feestdag en ik heb op die dag niks bijzonders gedaan. Dinsdag heb ik eindelijk een bankrekening geopend, zodat ik een telefoon kon halen. Het openen van een bankrekening duurde vrij lang, omdat ik een stempel nodig had met mijn naam erop. In Japan gebruikt men namelijk in plaats van een handtekening een stempel. Gelukkig is mijn achternaam een vaak voorkomende, dus een winkel had de stempel in voorraad. Na het openen van een bankrekening heb ik een standaard mobieltje gehaald met een simpel abonnement, waarmee ik onbeperkt kan mailen en gratis kan bellen naar iedereen van dezelfde maatschappij binnen bepaalde tijden.
Woensdag heb ik tot de avond alledaagse dingetjes gedaan zoals de was en mijn kamer opruimen, want ik kreeg te horen dat ik aankomende maandag eindelijk mijn echte kamer kan betrekken. Die avond ging ik weer naar een tempel, dit keer omdat het een bijzondere volle maan was of iets dergelijks. Ik begreep het concept niet helemaal, maar bij de tempel werd er een voorstelling gegeven met muziek en dans uit de Heian periode. Het was erg druk, maar de muziek en dans waren wel vermakelijk om een keer mee te maken. Na dit hebben we onbeperkt yakuniku gegeten. Je bestelt vlees en andere lekkernijen en dan barbecue je dit aan je tafeltje, voordat je het opeet. Ook dit keer zat ik weer helemaal vol en ik heb toen uitgebuikt bij de rivier en daarna film gekeken in het huis.
Omdat het de dag ervoor erg laat was geworden, stond ik pas laat op en heb ik de hele avond gewijd aan eten. Eerst Chinees eten, daarna donuts en vervolgens nog noedels. Na het lezen van al die eetfestijnen zul je je misschien afvragen of ik ben aangekomen. Dit weet ik helaas niet, maar een paar extra kilootjes zijn van harte welkom.
Vandaag heb ik nieuwe voetbalschoenen gekocht. Op aanraden van enkele vrienden heb ik gekozen voor het Japanse merk Mizuno. In de winkel werd ik geholpen door een man van in de 50, die uitgebreid vertelde over het Nederlandse voetbal en voetballers, terwijl hij me hielp met de schoenen. Morgen zal ik de schoenen gaan uittesten tijdens een voetbaltoernooi. Verder is er vanavond een afscheidsfeest van iemand, waarvan ik de kamer krijg. De vakantie zit er bijna op, want vanaf aankomende maandag moet ik aan de bak, aangezien ik elke ochtend college heb om 9.00.

3 opmerkingen:

  1. Oeh, waku waku! Spannend hoor, bijna colleges :D
    Wij zijn inmiddels ook aanbeland in Japan en zitten nu in het hostel in Tokyo bij te komen van de vlucht :D Zometeen gaan we maar eens slapen :'D

    Heel veel plezier/succes en ik zie je gauw in Kyoto!

    P.s.: Ik heb in Nederland nog 15E aan boekenbonnen voor je liggen als bestuurscadeautje :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. We wisten al dat je een grote eeter bent, maar je lijkt er zelfs nog een schepje bovenop te doen in Japan! Klinkt erg goed allemaal.
    Succes met colleges!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk om te lezen allemaal, maar je moet echt meer foto's maken/uploaden!!!

    BeantwoordenVerwijderen